یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۸:۵۱:۵۴

وزیر نفت گفت:
فعالیت‌های پژوهشی سبب پیشرفت در صنعت نفت می‌شود
باشگاه خبری فراساحل: بیژن زنگنه عصر امروز در ششمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت که با حضور برگزیدگان این جشنواره و نمایندگان شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های مختلف صنعت نفت برگزار شد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره تجاری‌سازی علم گفت: بنا برتاکید مقام معظم رهبری چنانچه زنجیره تولید دانش و فناوری به تولید محصولات منجر شود و تجاری‌سازی علم صورت گیرد، در واقع مسیر تولید علم به تولید ثروت ملی و سرانجام پاسخگویی به پرسش‌های ملت منجر می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: در این سیاست‌ها بر جلوگیری از خام‌فروشی و سیاست‌های نوآوری ناظر بر کسب علم، پژوهش و فناوری در دنیا و انتقال آن به عرصه تولید و صنعت کشور تاکید شده است، تا از این طریق آن بتوان در منطقه حرف اول را  زد و به اهداف سند چشم‌انداز دست یابیم. وزیر نفت با یادآوری این که در جشنواره پارسال بر سه محور اصلی در حوزه بالادستی، بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از فناوری در مدیریت مگاپروژه‌ها تاکید شد، گفت: امسال با وجود پیشرفت در این سه حوزه می‌خواهم بار دیگر روی این سه موضوع تاکید کنم، زیرا پژوهش در این محورها سبب پیشرفت صنعت نفت می‌شود.

زنگنه همچنین در خصوص اقدام‌های صورت گرفته در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز گفت: مصوبه پارسال دولت مبنی بر استفاده از بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه و نیز همکاری مجلس برای رفع موانع قانونی این مسئله، میدان بزرگی را برای انجام پژوهش و فناوری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد کرد. وی با اشاره به پرداخت سالانه ٨٠ میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی، گفت: این موضوع برای ما تهدید به شمار می‌آید، اما اگر اندکی میزان اعتبار را برای بخش صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه سی ان جی، توسعه ساخت خودروها یا لوازم گرمایشی و سرمایشی استاندارد و ... به کار ببریم، می‌تواند برای ما تبدیل به فرصت شود. وزیر نفت با بیان این که در جشنواره امسال افزون بر این سه محور قصد دارم یک موضوع مهم دیگر مربوط به بخش پایین دستی نفت را بیفزایم و آن را نست که در حوزه تبدیل گاز به مدل‌های دیگر مصرفی تبدیل گاز به نیازهای دیگر صنعت‌مان اقدام کنیم به عنوان مثال ما مخازن گاز قابل توجهی داریم و می‌توانیم با شیرین‌سازی این گازها آنها را به تبدیلات گازی قابل توجهی نظیر پروپیلن، جی تی او، ال ان جی‌های کوچک، سی سی آر و ... اختصاص دهیم و ارزش افزوده این محصولات را بیشتر کنیم. وزیر نفت تاکید کرد: یک دانشگاه با ١٠٠٠ استاد مجموعه‌ای از ١٠٠٠ استاد را تشکیل می‌دهد که هرکدام تک نفره کار می‌کنند و من هیچگاه در این سال‌ها ندیده‌ام که دو استاد با هم کار کنند و این موضوع یک فاجعه برای دانشگاه است چرا که اگر این اساتید با هم جمع شوند تولید دانش اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌های مختلفی انستیتوها و پژوهشگاه‌های مجزا تشکیل شده که وجود آنها ارزشمند است، اما هر کدام جداگانه اقدام‌هایی را انجام می‌دهند و هیچوقت ارتباطی با یکدیگر ندارند. وی با اشاره به گفته‌های وزیر علوم در مورد شکل‌گیری شرکت‌های تولید فناوری و شرکت‌های تجاری‌سازی علم گفت: در باره اینها هیچ نظری ندارم و اطلاع کاملی نیز ندارم اما هیچکدام از اینها دلم را راضی نمی‌کند اما درعین حال هم می‌دانم که باید به هر شکلی وارد این عرصه شویم. وی افزود: علم برای علم نیست و باید از علم تولید شده ثروت برای کشور تولید شود، زیرا ما هیچگاه امکان خرید فناوری را نداریم و باید محصول فناوری را خریداری کنیم چه بهتر است که بتوانیم نیاز خود را با تولید علم برطرف کنیم. وی خطاب به حاضران و وزیر علوم گفت: از همکاری صورت گرفته میان دانشگاه و وزارت نفت خوشحال هستم، اما همه من را می‌شناسند و می‌دانند که درعین همکاری خیلی هم سختگیر هستم و تاکید دارم که هر کاری باید به نتیجه برسد و درعین حال از این پول‌ها هم نمی‌دهم که با پول نفت فقط آزمایشگاه ساخته شود و یا نیروها پرورش یابند بلکه باید در این میان نیاز نفت برطرف شود و ثروت تولید شود.


  کد خبر : 243
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :